사용자와 로봇 간의 인터랙션에 관한 대부분의 연구는 즉각적인 인지에 대한 즉각적인 반응에 초점을 맞추고 있다. 이러한 즉각적인 인터랙션만으로는 제품에 대한 신기함이 감소함에 따라 흥미가 급격히 떨어지는 신기효과를 극복하기 어렵다. 이러한 신기효과를 극복하고, 사람과 로봇간의 사회적 관계를 증진시키기위해 지속적인 인터랙션의 구현이 필수적이다. 대부분의 기존 연구에서는 학습 등의 내적인 발달을 기반으로 한 지속적인 인터랙션에 초점을 맞추고 있다. 하지만 외적인 발달 역시 중요하다. 이 연구의 목적은 성장하며 물리적으로 외형이 변화하는 생물과 사용자간의 인터랙션에 대해 탐구하여, 성장로봇의 디자인 요소를 제안하는 데에 있다. 이를 위해 포커스그룹 인터뷰(Focus Group Interview)를 통해 성장로봇 개발에 적합한 타겟 모델로 식물을 선정하고, 포커스그룹 인터뷰 결과와 컨텍스츄얼 인콰이어리(Contextual Inquiry) 결과를 바탕으로 식물 모방 성장로봇 디자인을 위한 제안사항을 추출하였다. 디자인 제안사항으로는, 성장을 통한 외형 변화, 로봇 캐릭터의 구축, 사용자가 로봇을 성장시킬 수 있는 요소 제공 등을 포함하여 총 여섯 가지의 제안사항이 추출되었으며, 이는 로봇 외형의 변화, 로봇의 캐릭터, 사용자의 역할로 분류 되었다. 가능한 로봇 기술을 검토하여 추출된 제안사항을 실제적으로 개발 가능한 디자인 요소로 정리하였다. 로봇의 외형변화에 대해서는 시간 경과에 대한 표시, 식물 로봇에 대한 관리가 잘 되고 있는지에 대한 표시, 기대치 못한 자극 등에 대한 고려가 필요하다. 로봇의 캐릭터에 대해서는 캐릭터의 순간적인 변화, 단기적인 변화, 꾸준하고 지속적인 변화로 나누어 설정할 수 있다. 사용자의 역할에 대해서는 주기적인 로봇 관리, 로봇의 현재 상태 확인 등에 대한 사용자의 역할이 고려되어야 할 것이다.
Most studies on the interaction between a human and a robot have focused on instant reaction by instant recognition. The instant interaction between a human and a robot induces a novelty effect in which users’ interest in robots decreases dramatically after the novelty of the robot disappears. To overcome the novelty effect and to enrich the social relationship between a human and a social robot, continuous long-term interaction is necessary. Most previous works relating to the long-term interactions are focused on the internal development, such as the learning system of a robot. However, physical development is important along with internal development. This study aims to explore the interaction between a human and an object that changes its physical appearance with growth and to suggest the design factors of a growing robot. For this, through a focus group interview, a plant was selected as an appropriate target model of a growing robot. Based on the results from the focus group interview and the contextual inquiry, we extracted six design requirements for a growing robot inspired by a plant, including appearance change through growth, building the robot’s character, users’ stimuli that affect the robot growth, etc. The design requirements were then classified into three, which were the changes in the robot’s appearance, the robot’s character, and the users’ role. Then, we established the design factors by examining the possibility of developing each requirement with current technology. Regarding the changes in the robot’s appearance, designers should consider the indication of time passage and management of the robot, and the unexpected stimuli, etc. When designing the robot character, the robot character could be established considering the momentary, short term, and long term change of character. In addition, designers should consider the possible users’ role, such as the periodic management of a robot, the checking of the present state of a robot, etc.