학교의 인성교육이 제대로 이루어지기 위해서는 인성교육 자체의 목적을 달성할 수 있는 새로운 교과목을 개설해 가르치는 것이 바람직하다.(한국교육학회. 인성교육, 1998 p262) 인성 관련 교과목들은 지식을 주로 가르치는 일반 교과목과는 기본적으로 성격을 달리하여 내성적(內省的)인 경험과 통찰, 정의적인 차원의 학습을 위주로 한다.(앞의 책, p. 263) 따라서 이 논문도 인성과 관련된 교과의 성격을 가진 미술감상 교육을 활용하여 인성치료에 관한 사례연구를 모색하고자 한다. 이를 위해 필자는 2010년 05월부터 12월까지 강릉시 00초등학교 3학년 학생들 13명을 대상으로 매달 2회 2시간씩 20차례에 걸쳐 실시하였다. 이 논문은 우선 인성치료에 대한 개념정립과 미술감상 교육의 치료적 관점을 역설하면서 초등학생들의 인성치료을 위한 구성요소를 제시하였다. 그 다음으로 인성치료를 위한 구성 요소를 인간관계 덕목(정직, 약속, 용서, 책임, 배려, 소유)과 인성판단력(도덕적 예민성, 도덕적 판단력, 의사결정능력, 행동실천력)으로 제시하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 매달 2회씩 체계적으로 이루어지는 활동으로 미술감상 교육에 대한 흥미가 높아지고, 신뢰롭고 협동적인 인간관계를 맺으면서 만족스럽고 행복한 삶을 사는 생활태도와 품성을 형성할 수 있었다. 둘째, 다른 사람의 작품을 비교감상하면서 서로를 배려하고 존중하는 마음가짐을 가질 수 있으며, 의사결정능력과 도덕적 판단력, 도덕적 예민성 등이 향상되었다. 셋째, 미술감상 교육 프로그램을 통하여 자기 표현력과 자아존중감도 강화되었다. 위와 같은 결과를 통하여 인성치료를 위한 미술감상 프로그램이 아동의 올바른 이성 발달에 효과가 있음을 살펴볼 수 있었다. 이것은 미술교육이라는 교과특성이 인성교과와의 연관성을 가지고 있어서 교육활동에 치료적 요소를 가미하여 발전시킬 수 있음을 시사한다. 본 연구가 교과과정에 적용할 수 있는 인성치료 프로그램 개발에 많은 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.
To achieve proper personality education in schools, a subject for achieving the purpose of personality education must be newly established. (Korea Educational Research Association. Character Education. 1998 p262) Subjects related with personality education present different characteristics from regular subjects that generally teach knowledge. These subjects are concentrated on the education of introspective experience, insight, and justice. (previous book. p. 263) Thus, the purpose of this study is to search case studies on character therapy by using art appreciation education, which possesses similar characteristics with personality-related curriculum. To achieve this, this study conducted research on 13 third-graders of 00 elementary school in Gangneung from May to December 2010. The research was conducted 20 times in total, twice a month and for two hours each time This thesis established the concept of personality education and emphasized the therapeutic perspective of art appreciation education to present components of personality therapy for elementary school students. Next, the components for character therapy were presented as interpersonal relationship virtues (honesty, promise, forgiveness, consideration, and ownership) and personality judgment ability (moral sensitivity, moral judgment, decision-making ability, ability to carry out actions). The research results can be summarized as the following. First, the students gained increased interest in art appreciation education through activities that were systematically achieved twice every month. The students were able to form content, happy life attitude and character by developing credible and cooperative relationships. Second, the students developed a considerate, respectful attitude for others by appreciating the works of other people, and presented improved decision-making ability, moral judgment ability, and moral sensitivity. Third, self-expression and self-worth was strengthened through art appreciation educational program. The above results verified that art appreciation program for personality therapy was effective in achieving proper development of rationality in children. As the characteristics of art education present a connection with personality education, it is implied that therapeutic factors can be added to educational activities to achieve development of curriculum. This study is expected to largely contribute to the development of personality therapy program for applying in school curriculum.