본 연구의 목적은 소셜 로봇이 어떤 사회적 특성을 지니며, 어떻게 인간과 공존하고 있는지 밝힘으로써, 로봇의 사회성이 인간의 사회성과 어떻게 다르고 향후 소셜 로봇이 어떻게 발전될 것인지 제안하는 것이다. 연구 프레임으로 사회성을 발달시키는 다양한 변인을 한 프레임 안에서 제시하는 Sargent의 사회성 발달 모형을 선정하였으며, 이를 바탕으로 소셜 로봇을 로봇 출현 및 유사성 기준 분석, 사회적 성향 기준 분석, 사회적 기술 기준분석, 사회적 지능 기준 분석을 진행하였다. 연구대상은 소셜 로봇이 처음 등장한 1990년대 이후부터 2018년 6월까지 발표된 사례들을 취합한 후 개인이나 특정 소규모 그룹의 사람들과 꾸준히 커뮤니케이션하는 로봇 중심으로 재선정하였다. 또한, 커뮤니케이션보다는 특정 직무에 최적화된 로봇은 제외하였으며, 디자인 컨셉도 제외하였다. 분석 결과는 ‘4. 소셜 로봇의 사회성 발현 경향 분석‘을 참고하며, 요약하면 다음과 같다. 1) 유사성 기준 분석: 사람과 유사한 로봇 유형이 56.52%로 상대적으로 많다. 1990년대 초반부터 사람, 생물과 유사한 로봇이 제작되다가, 2013년 이후 무생물이 의인화된 로봇도 다수 나타났다. 2) 성향 기준 분석: 소셜 로봇은 인간의 생활을 돌보거나 동반자로 공존하는 컴패니언을 지향하기 때문에 대체로 친근하고 따뜻한 성격을 지닌다. 2013년경부터 놀이 친구, 반려 로봇, 스마트홈, 건강 관리 등 역할에 따라, 운전자, 학습자 등 목표 사용자에 따라 성격, 행동이 세분화되고 있다. 3) 기술 기준 분석: 소셜 로봇의 행위를 분석한 결과, 기본적인 대화 반응은 높은 비율로 나타났으며 대화를 스스로 시작하거나 상황별 맞춤 대화하는 비율은 상대적으로 낮지만 기술의 발전으로 인해 점차 늘어날 것으로 보인다. 4) 지능 기준 분석: 소셜 로봇의 사회적 지능은 교감, 이해, 문제해결로 구분하며, 교감 73.91%, 이해 86.95%, 문제해결 21.73%의 비율로 나타났다. 현재로서는 문제해결 비율이 낮으나, 외부환경을 스스로 지각하고 상황을 인지하는 자율 동작 로봇을 지향하면서, 이해를 넘어 문제해결 단계로 진화할 것으로 보인다.
The purpose of this study is to analyze social characteristics of social robots and how they interact with humans, and based on these findings suggest how the sociality of robots differs from the sociality of human beings and how social robots will be developed in the future. For the research, the social development model of Sargent, which presents various factors that develop sociality in one frame, was selected as a research frame: social affect, social skills, and social intelligence. The various robot cases were collected from the 1990s, when social robots first appeared, to the end of June 2018, and the analysis result is as follows. 1) Analysis of similarity: The appearance of many robots similar to humans(56.52%). Since the early 1990s, robots similar to human beings and creatures have begun to be produced, and robots similar to inanimate objects have begun to emerge after 2013. 2) Analysis of social affect: Social robots are generally friendly and warm because they aim at human''s companion. From 2013 on, robots'' personality and behavior are becoming more diverse, depending on the roles such as playmates, companions, smart home, and healthcare, or depending on the target users such as drivers and the learners. 3) Analysis of social skills: The rate of basic dialogue response is high, and the rate of starting the conversation by themselves or making a personalized conversation is relatively low, but it is expected to increase gradually due to the development of technology. 4) Analysis of social intelligence: Social intelligence is divided into sympathy, understanding and problem-solving. At present, the problem-solving ratio is low(sympathy 73.91%, understanding 86.95%, problem-solving 21.73%), but since the current technology is aimed at an AI robots which perceive the external environment by themselves and recognize the situation, robots seem to evolve beyond the understanding phase to the problem-solving phase in the near future.