연구배경 소셜 로봇 시장의 성장으로 인해 적용 분야도 확대되고 있으며 그 중 교육용 소셜 로봇의 성장세도 두드러지게 나타나고 있다. 이러한 변화로 로봇 디자인 연구도 활발하게 진행되고 있지만 소셜 로봇의 전체 적용 분야를 중심으로 한 연구가 대부분이며 특정 분야인 교육 로봇의 디자인 연구는 충분하지 않다. 이에 본 연구에서는 교육용 소셜 로봇의 디자인 특징과 경향을 파악할 수 있는 기초자료를 제시하고자 한다. 연구방법 로봇 디자인의 정의를 이론적으로 고찰하여 로봇 디자인의 역할을 재정리하고, 국가별 교육 로봇의 연구 동향 및 교육 로봇의 역할에 관한 문헌을 연구하였다. 이를 토대로 교육용 소셜 로봇의 디자인을 분석하기 위해 분석 프레임을 역할, 교육 콘텐츠, 외형, 행동으로 설정하였고, 대화형 기능 중심의 교육용 소셜 로봇 사례를 선정하여 분석하였다. 연구결과 첫째, 교육용 소셜 로봇은 멀티플레이어로서 복수의 역할을 수행하는데 특히, 수평적 소통을 위한 동료의 역할을 강조하였다. 둘째, 교육의 콘텐츠는 언어와 융합인재 교육으로 확장하며 사용자와의 자연스러운 대화를 위한 맞춤형 콘텐츠 제공하였다. 셋째, 외형은 귀여운 캐릭터 기반의 아이콘화 얼굴, 아담한 로봇 크기, 원색이나 파스텔 색을 사용하여 부드러운 인상을 부여함으로써 소통의 거부감을 줄이려는 경향이 있었다. 넷째, 사람의 신체 구조를 닮은 휴머노이드 로봇으로 대화 내용에 따라 사람의 행동과 매우 유사하게 행동하도록 재현하여 비언어적 소통이 강화되고 있었다. 결론 본 연구가 문헌 조사와 한정된 사례를 중심으로 진행되어, 연구의 결과가 제한적이지만, 분석을 통해 교육용 소셜 로봇이 학습자의 학습 진행 상태와 감정을 인식하여 맞춤형 콘텐츠를 제공하고 감정적이고 직접적인 소통을 위한 디자인 플랫폼으로 발전하고 있음을 확인할 수 있었다.
Background With the growth of the social robot market, the fields to which social robots are applied are also expanding, and in particular, the growth of educational social robots is also remarkable. Affected by these changes, robot design research is also actively progressing. However, research is mainly conducted on the entire field to which social robots are applied, and research on the design of educational social robots is insufficient. This study suggests basic data explaining the design features and trends of educational social robots. Methods In this paper, the definition of robot design is theoretically examined, the role of robot design is redefined, and the trends of educational robots by country and the role of educational robots is studied in literature. Based on these theoretical studies, the analysis frame is set as the role, appearance, behavior and educational contents of educational social robots, and cases of social robots for interactive communication is selected and analyzed. Result First, educational social robots perform multiple roles, and in particular, the role of peers is emphasized. Second, the educational contents is expanded to language and educational convergence, and customized contents is provided for natural dialogue with users. Third, in terms of appearance, there was a tendency to reduce the rejection of communication by using cute faces resembling characters and icons, small-sized robots, and vivid colors or pastel colors. Fourth, nonverbal communication is emphasized by reproducing humanoid robots that resemble human body structures to behave very similarly to people by reacting to conversations with users. Conclusion The results of this study are limited because this study was conducted mainly on literature research and limited cases. However, through analysis, it was found that the educational social robot provide customized educational service by recognizing the learner's learning progress and emotions and develop into a platform designing for emotional and direct communication.