연구배경 로봇 기술이 빠르게 발전함에 따라, 여러 형태의 로봇이 등장하고 있으며 스마트 기기와 로봇 간의 경계는 점점 모호해지고 있다. 인공지능 기술이 탑재된 스마트 기기는 기능적으로는 로봇과 유사하지만 일반인들이 이를 로봇으로 인식하는지에 대한 기준은 확립되지 않았다. 일반인들이 로봇으로 인식하는 기준을 파악하는 것은 로봇 설계와 마케팅 전략을 수립하는 데 매우 중요해지고 있다. 일반인들이 어떤 요소를 통해 기기를 로봇으로 인식하는지를 분석하는 것은 로봇의 설계, 개발, 그리고 시장에서의 핵심 요인이 될 수 있다. 본 연구에서는 일반인들이 로봇으로 인식하는 주요 요인을 분석하고, 로봇으로 인식되도록 하기 위한 디자인 요소를 모색하고자 한다.
연구방법 본 연구는 문헌 자료를 통하여 스마트 기기와 로봇의 차이를 규명하였으며 로봇 인식에 관한 선행연구를 살펴보았다. 그리고 일반 일반인들을 대상으로 온라인 설문조사를 진행하여 로봇의 인식에 영향을 주는 요인을 분석하였다. 탐색적 요인 분석과 일원분산분석을 통해 로봇의 형태, 인공지능기능, 센서 유형, 상호작용 방식이 로봇 인식에 미치는 영향을 평가하였다. 데이터는 5점 리커트 척도와 로봇으로 인식하는 요소에 대한 서술형 답변을 수집하여 일반인들의 인식을 분석하였다.
연구결과 일반인들은 로봇 인식에 있어 물리적 외형, 생명체와의 유사성, 기술적 기능, 상호작용 방식 등 다양한 요인을 복합적으로 고려하는 것으로 나타났다. 연령대별, 성별, 전공, 직업에 따라 로봇 인식 요소에 차이가 있었으며, 20대는 감각 센서와 상호작용 요소, 30대와 40대는 기술적 기능, 50대 이상은 인간적 요소를 중시하는 경향이 확인되었다. 성별 분석에서는 남성과 여성이 모두 사람 및 동물 형태, 행동을 통한 상호작용을 중요하게 여겼으나, 남성은 물리적 기기를, 여성은 정보 처리 기기를 로봇으로 더 많이 인식하는 차이가 있었다.
결론 일반인들이 로봇을 인식하는 주요 요인이 다양하게 작용하였으며, 사람과 동물과 같은 형태, 자율적 기능, 상호작용 강화가 로봇 인식 향상에 중요한 역할을 한다는 결론을 도출하였다. 로봇으로 더 잘 인식되도록 하기 위해서는 감각적 피드백, 자율성, 시각적 상호작용을 결합한 디자인적 접근이 필요하였다.
Background As robot technology rapidly develops, various types of robots are appearing, and the boundary between smart devices and robots is becoming increasingly vague. Smart devices equipped with artificial intelligence technology are functionally similar to robots, but there is no established standard for whether the general public recognizes them as robots. Understanding the standard for the general public to recognize them as robots is becoming very important in establishing robot design and marketing strategies. Analyzing what factors the general public uses to recognize devices as robots can be a key factor in robot design, development, and the market. This study analyzes the main factors that the general public recognizes as robots and explore a design elements to be recognized as robots.
Methods This study investigated the differences between smart devices and robots through literature data and reviewed previous studies on robot perception. In addition, an online survey was conducted targeting the general public to analyze factors affecting robot perception. Exploratory factor analysis and one-way ANOVA were used to evaluate the effects of robot form, artificial intelligence function, sensor type, and interaction method on robot perception. Data were collected on a 5-point Likert scale and descriptive responses on factors recognized as robots to analyze the general public"s perception.
Results The general public appears to comprehensively consider various factors when recognizing robots, including physical appearance, similarity to living things, technological functions, and interaction methods. There were differences in robot recognition factors by age group, gender, major, and occupation. Those in their 20s tended to value sensory sensors and interaction elements, those in their 30s and 40s valued technological functions, and those in their 50s and older valued human elements. In a gender analysis, both men and women considered human and animal forms and interactions through behaviors to be important, but there was a difference in that men perceived physical devices as robots more, while women perceived information processing devices as robots more.
Conclusion The main factors that the general public perceives robots were diverse, and it was concluded that human-animal-like forms, autonomous functions, and enhanced interaction played important roles in improving robot recognition. In order to be better recognized as a robot, a design approach that combined sensory feedback, autonomy, and visual interaction was needed.