본 연구는 만 3-5세 유아의 음악적 개념을 측정할 수 있는 타당화 된 검사도구를 개발하는데 목적이 있다. 유아 음악적 개념 검사도구의 개발은 예비문항 개발, 1차 내용타당도 검증, 1차 검사 문항 구성, 2차 내용타당도 검증, 2차 검사 문항 구성, 3차 내용타당도 검증, 3차 검사문항 구성, 예비연구, 최종 시안 구성, 본 연구, 타당도 및 신뢰도 검증 순으로 이루어졌다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 음악적 개념 검사도구 최종 시안의 내용에 기초한 타당도 검증 결과, 64개 문항 중 부적합한 문항을 제외하고 48개 문항을 유아 음악적 개념 검사도구 최종안으로 확정하였다. 둘째, 실제에 기초한 타당도 검증 결과, 피험자의 수준과 문항의 수준이 비교적 고르게 분포되어 정규분포의 형태를 나타내고 있었다. 셋째, 내적구조에 기초한 타당도 검증 결과, 유아 음악적 개념 검사도구 문항들이 모두 Rasch 모형이 가정하는 일차원성을 만족하는 것으로 나타났으며, 검사도구의 문항들이 문항특성곡선에 적합한 것으로 나타났다. 넷째, 일반화에 기초한 타당도 검증 결과, 유아 음악적 개념 검사도구의 모든 문항에서 남아와 여아 간에 차별적으로 기능하는 문항이 존재하지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 유아 음악적 개념 검사도구는 문항의 수준을 분별하는 것이 신뢰로운 도구이며, 서로 다른 수준의 음악적 개념을 갖는 피험자를 분별함에 있어 우수한 수준인 것으로 나타났다. 정리해 보면, 유아 음악적 개념 검사도구 최종안은 음색 6문항, 박자 6문항, 리듬 6문항, 빠르기 6문항, 셈여림 6문항, 음높이 6문항, 가락 6문항, 화음 6문항의 총 48개 문항으로 구성된 타당도 및 신뢰도가 검증된 검사도구이다.
The purpose of this study was to develop a valid tool to measure the musical concepts of children aged 3 to 5. The results of this study are as follows. First, in the content aspect of validity, 48 items out of 64 were confirmed as the final draft of the musical concepts assessment tool for young children, excluding inappropriate items. Second, the test content and the personal response were consistent in the substantive aspect of validity, showing a positive overall goodness fit index. Third, as a result of the structural aspect of validity, the observations of all items were found to be within 95% confidence intervals along the expected curve as a whole, and the items of the musical concepts assessment tool for young children were found to fit the item characteristic curve. Fourth, as for the generalizability aspect of validity, all items of the musical concepts assessment tool for young children did not have different functioning items, which could be generalized in the gender group. Fifth, in the reliability aspect of validity, the items of the musical concepts assessment tool for young children were shown to be highly stable, and consistently measuring the level of development of the musical concepts of young children segregated into various levels. In conclusion, the musical concepts assessment tool for young children developed in this study proved to be a reliable and valid assessment tool to measure the development of musical concepts of children aged 3 to 5.