메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
심지영 (세종대학교)
저널정보
한국사전학회 한국사전학 한국사전학 제36호
발행연도
2020.11
수록면
69 - 91 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This study addresses the common and differences between languages in the "N적"(X的) structure, which is common in Korean and Chinese, and the problems in Korean language education that result from it. Korean and Chinese share a large number of words that make up the "N적" in common. In addition, Korean "N적" and Chinese "X的" are elements on different levels, both morphologically and synthetically, but sometimes they come in the same form. Therefore, Chinese learners will be affected by interference in their mother tongue when they learn Korean "N적". Thus, in this study, a comparative analysis of structure and meaning was conducted on Korean "N적" and Chinese "X的". In addition, quantitative analysis was attempted in both Korean and Chinese languages for vocabulary that could organize "N적". Finally, it was suggested that the expression of Chinese response by function be explicitly used in "N" education for Chinese learners.

목차

1. 들어가기
2. 한국어 ‘N적’ 어휘의 특징 및 중국어 ‘X的’과의 관계
3. ‘N적’ 교육과 관련된 한·중 어휘 대비 고찰
4. [+정도성]의 ‘N적’에 대한 중국어 대응표현
5. 한국어 ‘N적’ 교육을 위한 제언 및 나가기
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (21)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0